الاثنين، 7 نوفمبر 2022

 هاأقول وأزيد

المنظومة لها رسوم وحدود مسبقة واضحة 

بلاش اللخبطة 

البداية معلمان لكل فصل صارت على ورق وبعدها أصلا اهم مادة ديسكفري (اكتشف) تسند لغير متخصص أو أحد يتحايل على  الحصول علي الحافز بعدد الحصص والسلام 

وإيش معلم يسند له ٣فصول عربي ولا خمسة رياضيات وحد يشيل التوكاتسو وكلام من ده كتير في واقع المدرسة المصرية ولاصريخ ولا مغيث والشماعة  كلمة العجز وربما الأسباب تكمن في القيادات التي تدير خطط الجداول المدرسية 

حضراتكم بالشكل ده قضينا على حاجة جميلة اسمها منظومة تعليمية جديدة 

صدقوني كتير مايعرف إن معلم اللغة العربية في مثال المحور الأول درس بترتيب المنهج تجده بيدرسه زميلك في اللغة الانجليزية تجده مع معلم الرياضيات تجده مع ديسكفري كل المواد بتدرس نفس المحتوي لنفس الدرس ونواتج التعلم لكن للأسف 

يبدو من متابعات ومناقشة  كتير عبر المحافظات والداخل تجد معلم أنهى محتوي الكتاب وآخر لم ينتهي من منهج الشهر ولخبطة وعدم توافق

انتبهوا مصر أمانة والتعليم هو اللي هيصونها 

بلاش نضيف مشكلات علي العقبات 

كل مسئول يحلل على الأقل الحافز بتاعه

وبلاش تتحول المنظومة لصور

ولو محتاجين شكل للمتابعات الجادة للعمل بالمنظومة وكشف الخلل  انزل لحضراتكم أساليب جادة للمتابعة 

ونواحي التقصير المتوقعة للمخالفات 

يسروا ولاتعسروا الأجيال في رقبتكم  مش في رقبة حد بعينه  او بصفته مسؤول كبير 

لكن كلنا قيادات مسؤولة أمام الله والوطن